Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 19 mars 2013

Laxpaj i långpanna med lakritssmak

Ett recept ur ICAs Buffé tidning som kom för ungefär ett år sedan. Tyckte att det lät spännande och annorlunda med lakrits i maten. Det har jag aldrig testat förut! Men ska jag vara ärlig så smakade det knappt lakrits alls... Men det var hur som helst gott!
Jag gjorde halva receptet, vilket var precis lagom till en springform på ca 22 cm i diameter.

10 port.
300 g smör
7 dl vetemjöl
4 msk vatten

Fyllning:
2 gula lökar
700 g fänkål
1½ tsk lakritspulver
3 tomater
300 g kallröktlax i skivor
8 ägg
2 dl mjölk
4 dl vispgrädde
rivet skal av 2 apelsiner
4 dl lagrad ost
färsk timjan till garnering
smör
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa smör och mjöl till en smulig massa i matberedare. Tillsätt vattnet och mixa snabbt ihop till en deg. Eller nyp ihop smör och mjöl för hand. Tillsätt vattnet och blanda snabbt ihop till en deg. Lägg degen i plastfolie och låt vila ca 20 minuter i kylen. Fyllning: Skala och hacka löken. Ansa och skär fänkålen i bitar. Tärna tomater och lax. Fräs lök och fänkål i 2 msk smör i en stor stekpanna ca 3 minuter. Rör i lakritspulvret. Tryck ut degen i en långpanna, ca 30 x 40 cm (för 10 port). Nagga pajskalet med en gaffel. Förgrädda 10 minuter mitt i ugnen. Vispa ihop ägg, mjölk, grädde, apelsinskal, salt och peppar. Fördela lök, fänkål, tomater, lax och riven ost i pajskalet. Häll över äggblandningen. Grädda pajen mitt i ugnen 30–40 minuter, tills den stannat. Låt svalna något. Garnera med färsk timjan. Servera gärna med en grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar