Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 10 december 2012

Saffransbiscotti med apelsin

Ett recept ur Vinterns söta av Lisa Eisenman Frisk och Monica Eisenman. Mina allra första biscotti. Egentligen är jag inte så jätteförtjust i biscotti, men jag vet att många andra är, så bakade dom och bjöd klassen på!



ca 40 skorpor

100 g rumsvarm smör
2 dl strösocker
3 ägg
1 kuvert saffran (½ g) + lite strösocker
1 msk grädde eller mjölk
2 msk finrivet apelsinskal
7-8 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Stöt saffran med lite socker i en mortel och blanda med grädden. Rör ner saffran och apelsinskal i smeten. Blanda de torra ingredienserna, tillsätt dem och rör smeten till en slät deg. Rulla ut degen till 3 längder och lägg på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Grädda längderna i ca 15 minuter. Ta ut plåten ur ugnen och stäng av värmen. Skär längderna på snedden i ca 2 cm breda bitar. Ställ tillbaka plåten i ugnen och låt bitarna stå i eftervärmen tills de är genomtorra och knapriga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar