Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 20 december 2012

Joakims fasan

Ett tips från en läsare! Väldigt snällt! Uppskattas verkligen! Måste säga att jag åt middagen med andakt. Känns oförskämt bra att få äta så här lyxig mat som student, dessutom mitt i veckan och ensam! För tänker jag efter så borde jag egentligen ha passat på att bjuda över en gäst på denna lyxiga middagen. Aja! Mer lyxmat åt mig! Får se vad mina klasskompisar säger när jag kommer med fasan med calvadossås i matlådan, haha.

Förresten! Eftersom man bara ska ha en deciliter calvados, så kanske du undrar vad sjutton du ska göra med resten av innehållet i flaskan?
Då kan jag tipsa dig om att det är supergott att värma upp äppelmust tillsammans med hel kanel och stjärnanis. Sen spetsar du bara det med så mycket calvados som du själv tycker blir bra. Bra alternativ till varm glögg!




Fyra bröstbitar fasan
Charlottenlök 3-4 st eller efter smak
3 dl grädde
1 dl Calvados
salt o peppar
Smör

Salta o peppra bröst bitarna, bryn i en rejäl klick smör. Ta upp köttet från panna när det brynt.
Hacka charlottenlök och bryn den i skyn från köttet, tillsätt vid behov lite mer smör, slå i calvados och låt koka upp, tillsätt grädde, smaka av. Lägg i köttet och låt det sjuda sakta i ca tio minuter, smaka av. Servera med kokt potatis och gelé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar