Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 29 december 2012

Kantarellpaj med västerbottenost

Hittade detta receptet när jag var på Wennergrens center och åt lunch med några klasskompisar. Brukar inte välja ut recept själv, utan brukar gå efter dom som jag blir tipsade om... men detta receptet såg så himla gott ut, och jag hade ändå inga andra recept på lager, så jag passade på att testa detta! Men det blev ändå en egen variant.. bytte nämligen ut flera av ingredienserna! Hur som helst blev det gott!


ca 6 port

2 dl vetemjöl
½ dl grahamsmjöl (jag tog rågmjöl)
1 nypa salt
125 g kallt smör
2 msk kallt vatten
+ att jag blandade i ½ dl krossade linfrön

7 dl färska kantareller, grovhackade
(jag tog torkade höstkantareller)
5 ägg
3 dl grädde
salt och peppar
3 msk finhackad persilja (jag tog gräslök)
200 g riven västerbottenost

Blanda mjölsorter, salt och kallt smör i en matberedare eller nyp ihop för hand. Tillsätt lite vatten i taget tills det binder. Arbeta samman till en slät deg, forma till en boll och lägg i plastfolie. Låt vila kallt i två timmar. Ta ut degen och låt den få rumstemperatur. Kavla ut degen och lägg den i form med löstagbar botten, ca 23 cm i diameter, och nagga med en gaffel. Ställ i frysen ca 1 timme. sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda pajskalt i ca 15 minuter. Ta ut ur ugnen. Sänk värmen i ugnen till 175 grader. Stek kantarellerna i smör och krydda lätt med salt och peppar. Låt svalna och blanda sedan ner finhackad persilja och finriven Västerbottenost. Vispa samman äggen och grädden. Fyll pajskalet med svamp och äggstanning. Grädda 20-25 minuter eller tills fyllningen stannat.


2 kommentarer:

  1. Föredrar du att göra degen för hand eller i matberedare?

    SvaraRadera
  2. har fått för mig att det är bättre att göra det i matberedare, då värmen från händerna gör att smöret smälter. Men om jag är lite bekväm och vill slippa diska så gör jag för hand, och det funkar bra det med!

    SvaraRadera