Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 24 december 2012

Chokladknäck

Ett recept ur Julgodis för små och stora sockerbagare av Johanna Westman. Gott med knäck! Men ska jag vara ärlig så tycker jag inte att det var så märkvärdigt med pistagenötter. Det är bara onödigt dyrt. Så jag tycker att man lika gärna kan köra på vanlig hackad mandel.


2 dl vispgrädde
2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
1 msk smör
2 msk kakao
1 dl pistagenötter


Hacka mandeln. Häll grädde, sirap, kakao och socker i en kastrull. Sätt på medelvärme och låt det koka upp, rör om hela tiden med en träsked, sänk värmen lite så att knäcken bubblar lite stillsamt. Koka tills smeten är 120 grader. Lyft kastrullen från värmen, tillsätt en matsked smör, hackade pistagenötter och rör om. Fördela smeten i knäckformar och låt stelna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar