Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 15 december 2012

Kokt julskinka

Min första hemmagjorda julskinka. Förra året hittade jag bara färdigkokt i affärerna. Köpte en sån som jag bara griljerade. Men i år hade jag bestämt mig för att koka skinkan själv. Tråkigt nog fanns det bara färdigkokt i affärerna i år igen. Är folk så lata nu för tiden att de absolut måste köpa färdigkokt? Jag antar att det är därför dom bara har det, eftersom det inte finns någon efterfrågan på okokt skinka. Måste säga att jag tycker att det är väldigt tråkigt att det är färre och färre människor som vill laga mat från grunden. Men som tur är finns det såklart på saluhallen i Stockholm, så tog mig en trip dit för att köpa lite skinka! Och gott blev det! Nu kommer jag att njuta av hemmakokt julskinka på mackan till frukost ända fram till jul!


3-4 kg rimmad skinka
2 lagerblad
15 hela kryddpepparkorn

Skölj skinkan i rikligt med kallt vatten och låt den gärna ligga i blöt i 30 minuter.
Skär ett kryss tvärs över genom svålen och sätt i en köttermometer. Lägg skinkan med svålen (och temometern) uppåt i en rimlig gryta. Slå på så mycket kallt vatten att det nästan står över skinkan. Koka upp och ta med en stor sked bort det skum som bildas. Lägg i lagerblad och kryddpepparkorn, men inget salt. Låt skinkan sjuda sakta, sakta med lock på grytan. Den är klar när termometern visar 74 grader, Lyft då genast upp skinkan ur spadet som bör kylas ner så snabbt som  möjligt. (OBS: Spara skinkspadet om du vill göra Dopp i grytan) Ta av svålen medan skinkan ännu är varm. Griljera sedan skinkan.

Griljera:
1 ägg
3 msk senap
3 msk ströbröd

Värm ugnen till 200-225 grader. Vispa ihop ägg  med senap (till en skinka på 3-4 kilo). Bred ut blandningen där svålen suttit. Sikta över ströbröd och sätt in skinkan i ugnen. Låt griljeringen få fin färg, det tar ca 15 minuter. Men passa noga, griljeringen bränns lätt.

1 kommentar:

  1. Hemkokt skinka är ett måste för mig. Då får jag den konsistens jag vill ha, vid ca 71-72grader.
    Jag tror att anledningen till all färdigkokt skinka i affärerna är logistisk=hållbarhet. En rå rimmad skinka har betydligt kortare hållbarhet än en kokt.
    Den färdigkokta kan före kokning även ha varit fryst under en period vilket också ger en torrare konsistens.

    SvaraRadera