Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 17 december 2012

Chokladdoppad lakritskola med havssalt

Ett recept ur Julgodis för små och stora sockerbagare av Johanna Westman. Hade köpt turkisk peppar här om dagen för att ha på tentan i skolan.. blev en hel del över, så tänkte att jag lika gärna kunde testa detta receptet! Tyvärr tyckte jag inte att det var så gott. Men bjöd mina före detta grannar på dom, och dom tyckte att dom var supergoda.. så antar att det är en smaksak. Men jag tyckte inte att det var gott att blanda lakrits och choklad.
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
½ påse eller 3/4 dl turkisk peppar, (hårda lakritskarameller)
2 tsk smör
200 g mörk choklad

Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtpapper. Krossa karamellerna i en mortel. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock och utan att röra tills termometern visar 117-120 grader. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då. Rör sedan ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna. Smält under tiden chokladen i vattenbad eller i mikron och låt svalna. Det ska helst bara vara ca 10 graders skillnad på kolan och chokladen. Skär eller klipp kolan i bitar. Doppa varje bit i chokladen och lägg på ett galler eller på ett bakplåtpapper. Strö lite havssalt på toppen innan chokladen har stelnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar