Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 2 november 2012

Scones

Sådär ja, mina första scones! Ett recept ur Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Supergoda! Och så lätt att göra. Skönt att degen inte ska behöva jäsa. Rekommenderar verkligen att du testar att baka scones. Väldigt lyxigt att till exempel äta till frukost. Åt mina tillsammans med min hemmagjorda Apelsin marmelad. Så gott!



5 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 msk socker
2 tsk bakpulver
100 g kylskåpskallt smör
2 dl mjölk

Börja med att värma ugnen till 225 grader.  Smörj två plåtar , eller täck dem med bakplåtspapper. Mät upp mjöl, salt, socker och bakpulver i en bunke. Rör om. Skär det kalla smöret i små kuber och lägg ner det i mjölet. Smula hastigt och "slarvigt" - så att smöret inte blir för finfördelat- ihop tillsammans med en trägaffel, med fingertopparna eller med visp på låg hastighet och med degkrokar. Häll sist i mjölken och blanda snabbt ihop den kladdiga degen. Överarbeta inte! Strö ut lite vetemjöl på bakbordet. Skrapa ut degen ur degbunken med en slickepott och forma den med lätt mjölade händer till en någorlunda rund, stor och ganska platt kaka. Platta ut degkakan med handflatan. Skära degen korsvis med mjölad kniv, först i 4 delar och sedan i 8 mindre trianglar. Placera ut bitarna på plåten. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter. Servera scones nygräddade.

2 kommentarer: