Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 8 november 2012

Katrins purjolökspaj

Fick detta receptet för ett tag sedan, men har inte blivit att jag har gjort det förrän nu. Det var gott, men jag föredrar pajdeg som blir lite mer krispig. Kolla in den jag brukar göra här.



3/4 paket jäst
2 dl mjölk
½ dl olja
vetemjöl
salt

Blanda ihop som en vanlig vetedeg, men inte för mycket mjöl, den ska vara kladdig. Bred ut degen i två smorda långpannor. Låt jäsa i ca 30 minuter.

2 purjolökar
5 dl creme fraiche
1 buljongtärning + 1 dl vatten
salt och peppar
riven ost

hacka purjolöken och stek den mjuk i lite smör, den ska inte få färg. Slå på vattnet och blanda i buljongtärningen. Låt puttra på låg värme. När vattnet kokat bort, rör i creme fraichen och smaksätt med salt och peppar. Bred sedan ut röran på bottnarna och häll över rikligt med riven ost. Grädda i 225 grader ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar