Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 20 november 2012

Brownies

Ett recept ur Mia Öhrns bok Fler Kladdkakor.  Tyckte att det det var dax att baka något gott för att kunna bjuda på om jag får gäster. Tog detta mest bara för att det var dom ingredienserna jag hade hemma. Men jag tog mig friheten att byta ut råsockret mot hälften farin socker och hälften vanligt socker, eftersom jag inte hade något råsocker hemma. Men gott blev det i alla fall!



ca 12 stora bitar

250 g mörk choklad
250 g rumsvarmt smör
3 dl råsocker
3 ägg
1 äggula
1 dl vetemjöl
1 dl kakao
½ tsk bakpulver
1 krm salt

Klä en ugnsform, ca 20x26 cm, med bakplåtspapper, eller smörj den. Smält 200 g choklad av chokladen försiktigt över vattenbad eller i mikron och låt den svalna lite. hacka resten av chokladen grovt. Vispa smöret och råsockret mjukt och fluffigt med elvisp. Tillsätt äggen ett i taget samt äggulan och vispa ordentligt mellan varje tillsats av ägg. Rör ner den smälta chokladen i smeten. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt och sikta ner i smeten. Vänd försiktigt ihop till en smet och vänd sist ner den hackade chokladen. Häll smeten i formen i formen och släta ut den. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i knappt 30 minuter. Prova gärna med sticka, smeten ska ha stannat och inte kännas rinnig, men kakan ska heller inte vara helt genomgräddad. Låt kakan svalna och skär den sedan i bitar. Kakan är riktigt mäktig, så det skadar inte att skära den i små bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar