Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 11 november 2012

Grannens pastasoppa

I somras bjöd mina grannar på denna smarriga soppan. Hade aldrig testat Risoni pasta förut. Det var jättegott i soppan, som små riskorn, men det är pasta såklart. Har inte grannarnas recept, men försökte efterlikna så gott jag kunde! Gott blev det i alla fall!

ca 4 port.
2 dl vitt vin
8 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
salt och peppar efter smak
ca 1½ dl risonipasta
1 gul lök eller 4 st charlottenlökar
smör att steka i
små korvar, gärna italienska

Börja med att skiva löken i lagom stora klyftor. Jag tog charlottenlök eftersom jag hade det hemma, men jag vet att grannen tog gul lök. Stek löken mjuk i lite smör. Lägg sedan i en kastrull, tillsammans med buljong, vatten och vin. Koka upp och häll sedan i pastan. Låt koka i 10 min. Stek under tiden korvarna i en stekpanna med lite smör. Smaka av soppan med salt och peppar och ha i korvarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar