Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 1 september 2011

Squashplättar med rökt lax

Ett tips från min kära klasskamrat! Jobbar fortfarande på att få alla i klassen att dela med sig av något smarrigt. Nu är det 11/26 som jag har lyckats charma! Hur som helst så var detta ett helt okej recept. Jag blev inte jätteimponerad, men min kärlek däremot verkade gilla det desto mer!

Om du vill ha ett vegetariskt alternativ kan du ju alltid bara byta ut laxen mot något annat! Squashplättarna som blev över sparade jag till min veggo mamma!

1 st squash, medelstor
2,5 dl mjöl
1 st ägg
0,5 st chilifrukt, hackad röd
1 st vitlöksklyfta finhackad

1 dl riven ost
salt och peppar
smör, eller rapsolja, till stekning
250 gram rökt lax
2 dl gräddfil
rasp från 1/2 apelsin

Riv squashen. Blanda ihop mjöl och ägg. Tillsätt squash, hackad chilifrukt och vitlök. Blanda ner den rivna osten. Salta och peppra. Forma till lagom stora plättar och stek i smör/ rapsolja ­några minuter på varje sida.
Lägg en plätt med några skivor rökt lax och en klick gräddfil på. Lägg sedan en plätt till ovanpå och garnera med lite apelsinrasp.

Undrade vad det är för skillnad på squash och zucchini.. men tydligen är det samma sak! Man lär sig något nytt varje dag! Såhär står det på wikipedia:

Squash är en växt i pumpasläktet Cucurbita, vanligtvis arten Cucurbita pepo. Squash kan delas in i sommarsquash ochvintersquash. Sommarsquash, även kallad zucchini eller ibland courgette, är en växt vars oftast gröna eller gula frukter äts som grönsak. Andra färger förekommer, men är inte vanliga. De mest förekommande sorterna har frukter med gurkliknande form, men det finns även andra former. Vintersquash har ett hårdare skal, oftast sötare kött, och kan lagras betydligt längre än sommarsquashen. Vintersquashen liknar mer en pumpa än vad zucchinin gör, och används på samma sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar