Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 26 september 2011

Ananaspaj

Idag bakade jag min första ananaspaj! Bakade den på mitt nya guldjobb. Ett jobb där jag får laga mat på arbetstid, och får betalt för det! :)
Var helt ärligt lite skeptisk till pajen,men det fanns massor med ananas som behövde ätas upp. Men jag kan säga att den var verkligen god!Alla andra på jobbet åt också och tyckte om den. Rekommenderar att du testar. Tror inte att den är så vanlig, så kan ju vara kul att bjuda på om inte annat!

Pajdeg:
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150 gram smör

Fyllning:
400 gram ananas, krossad, avrunnen
2 dl crème fraiche
0,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg

Börja med pajdegen. Smält smöret och ställ det åt sidan. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en stor skål. Häll över det av svalnade smöret och blanda till en deg. Det blir en ganska grynig massa. Tryck ut degen i pajformen.Lägg ananas, creme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg i en skål och blanda ordentligt. Häll upp fyllningen i det obakade pajskalet. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i 30 minuter. Låt pajen svalna före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar