Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 22 september 2011

LCHF Lasagne på squash


Idag är egentligen en sån där dag när jag skulle vilja frossa i pizza eller pommes...men det blev bantar mat istället! Inte illa för att vara jag!
Bjöd min kära vän på denna, och det blev godkänt!

Cirka 4 port
1 st stor squash
1 gul lök
400 gr nötfärs
1-2 klyftor vitlök
2 msk olivolja/smör
250 gram krossade tomater
torkad basilika och oregano
En liten skvätt fond
1 msk Mango chutney
2 dl vispgrädde 40 % fett
250 gram mozzarella/Boxholms gräddost
225 grader

Skiva squashen med en osthyvel på längden. Lägg på handduk och strö på lite salt (för att dra ut onödig vätska). Hacka vitlöken och löken - fräs i olivoljan/smöret. Lägg upp på ett fat.
Bryn köttfärsen i lite mer olivolja/smör. Tillsätt vitlöken, lök, krossade tomater, mango chutney, fond och örter. Salta och peppra efter smak. Koka i ca 10 min.
Smörj en ugnsfast form och lägg ett lager med squash i botten. Lägg på köttfärs och varva sedan så du får squash längst upp. Antal lager beror på hur stor form du har.
Häll på grädden och strö på riven mozzarella/gräddost. Gratinera i ca 20 min tills osten har fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar