Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 17 september 2011

Maries Gyros pita med tzatsiki

Har slappat i en vecka och njutit av att bli bortskämd med att bli bjuden på mat av andra. Det tackar jag verkligen för.Det behövdes. Plus att jag har fuskat lite och passat på att äta mackor eller falukorv med makaroner till middag. Helt utan dåligt samvete.
En sak ska ni veta. Kärlek är mat. Men mat är också kärlek!

Hur som helst tänkte jag nu ta ett ryck och dela med mig av lite recept igen. Jag vill ju inte förlora mina trogna läsare.

Detta receptet dök ner i min mail från Marie. Tack så mycket! Det är kul att någon jag inte ens känner följer min blogg och vill dela med sig av smarriga recept, det uppskattas verkligen. Uppmuntrar fler att göra detsamma så att jag kan fortsätta.

Detta var i alla fall super gott! Mycket godare med fläskkarré varianten än med köttfärs som jag har gjort förr. Tyvärr så fuskade jag och hoppade över salvian, då jag inte hade någon hemma. Orkade inte pallra mig ner till affären bara för att köpa det. Men jag tycker att det blev jättebra ändå. Du gör som du vill när du provar!

4 personer

4 pitabröd
600g fläskkarré
2 gula lökar
4 tomater
½ gurka
salt, peppar,
oregano och salvia
paprikapulver

Tzatziki

½ liter naturell yoghurt (grekisk el turkisk,de behöver inte vasslas)
½ gurka
2-3 vitlöksklyftor
1-2 msk olivolja
grovmalen svartpeppar och ev lite salt

Riv gurkan grovt och låt rinna av i en sil och salta lite.
Pressa vitlöken i yoghurten och blanda ner gurkan.
Till sist i med olivoljan under omrörning
smaka av med salt och peppar
Låt stå kallt i någon timme


Skala och skiva löken,gurkan och tomaterna,lägg upp i skålar.
Finstrimla köttet,stek det väl i lite olja. På med kryddorna och smaka av.
Fyll bröden med kött,tomater,gurka och lök.
Häll över tzatzikin..
Serveras med fefferoni och källarsvalt öl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar