Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 2 september 2011

LJ´s Lasagne

Älskar när man blir bjuden på mat och känner känslan "åh gud så gott, detta receptet måste jag få!" Och jag som testar så mycket jämt.. och dessutom är väldigt kräsen..Så det händer inte så ofta att jag brukar  be om att få recept. Men detta var just ett sånt. Jag blev bjuden på denna supersmarriga lasagnen av LJ när jag var på Öland nu i sommar.
Den är inte alls så som jag brukar göra lasagne, först och främst brukar jag ha i tomat, vilket det inte är i denna. Plus att jag inte brukar ha i svamp.. och just portabello har jag aldrig haft i förut, inte i något annat recept heller. Har inte ens sett portabello förut om jag ska vara ärlig, inte lagt märkte till det i affärerna i alla fall.. En kompis fick hjälpa mig att införskaffa det från Norrtälje, för i den lilla hålan där jag bor är inte utbudet så stort.
Hur som helst blev denna lasagnen supergod! Men helt ärligt blev den inte lika smarrig som när LJ gjorde den, hans var strået vassare. Men jag tröstar mig med att mina middagsgäster blev stormförtjusta och boktavligen åt upp allt!

Ni får ursäkta att det inte är några exakta mått, men det var såhär jag fick receptet, och sen körde jag bara på känsla! Så det får ni också göra.

köttfärs
rödlök
portobellosvamp
fransk dijon senap
creme fraiche
köttfond
köttbuljong
salt och peppar

bechamelsås:
smör
mjöl
salt och peppar
grädde
ost

gratängost
lasagneplattor

Börja med att steka köttfärs, lök och svamp. Salta och peppra. Blanda i buljong och creme fraiche. Smaka av med dijon senap. Gör sen en bechamelsås på smör, mjöl, grädde, salt, peppar och ost. Varva sen köttfärs, lasagneplattor och ostsås i en ugnsfastform. Avsluta med riven gratäng ost. Gratinera i 200 grader i ca 35 minuter eller tills den fått fin färg. Servera med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar