Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 20 september 2011

Ädelostgratinerad kyckling med valnötter

Ett tips från Helena!Tackar så mycket. Men tyvärr är jag inte så förtjust i när man har ädelost i sås.. till rödvin och kex är det supergott, eller i sallad.. men såhär är det ingen hit enligt mig. Men jag provade receptet i alla fall!

700 gram kycklingfiléer
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 msk smör
salt och peppar
timjan

2 dl crème fraiche
125 gram ädelost
1,5 dl valnötter, hackade
1 st vitlöksklyfta pressad
1 msk kycklingfond

Till servering:
haricot vertes



Sätt ugnen på 200 grader. Skär filéerna på längden i två delar. Finhacka löken och vitlöken. Stek lök och vitlök i smör tills de mjuknat och fått lite färg. Tillsätt kyckingbitarna och stek ca några minuter per sida. Salta och peppra och krydda med timjan. Lägg kyckling och lök i en ugnsform. Mosa ihop ädelost med pressad vitlök, crème fraiche, valnötter och fond och bred ut över kycklingen. Gratinera 30 minuter. Servera med exempelvis haricot vertes.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Delar med mig av ännu ett recept så du kan fortsätta :) Det här receptet är ett av mina favoriter och brukar även uppskattas av gäster:

    http://arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14524

    Jag brukar hoppa över äpplena, blir godare utan. Servera tillsammans med jasminris och en fräsch sallad!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. tackar, låter smarrigt! det ska jag absolut prova! :)

    SvaraRadera