Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 4 september 2011

Cheesecake


Ett till recept från min bok Efterlängtade efterrätter. Trodde att jag skulle tycka att varianten med pepparkaksbotten skulle vara bättre. Men denna cheesecaken var superduper god, faktiskt den godaste jag nånsin har ätit! Gör den! Den var verkligen super smarrig, och mina gäster instämmde, dom blev också stormförtjusta!

400 g digestivekex
150 g smör
100 g vit choklad
400 g philadelphiaost
2½ dl kesella
1 dl strösocker
3 ägg
4 dl creme fraiche
1 vaniljstång eller ca 2 tsk vaniljsocker
100 g riven vit choklad och lite blåbär till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa kexen i en matberedare. Smält smöret och blanda det med kexen. Lägg massan i botten av en form med löstagbar kant och packa hårt. Grädda i ca 10 minuter. Smält vit choklad. vispa samman Philadelphiaost, kesella och strösocker, och tillsätt sedan den smälta vita chokladen och ägg. Häll smeten i den förgräddade formen. Sänk ugnstemperaturen till  130 grader och grädda i 30 minuter. Låt kakan svalna och kyl den sedan. Rör ihop creme fraiche med fröna från den urskrapade vaniljstången/ eller med vaniljsocker och bred över den kalla kakan. garnera med riven vit choklad och blåbär.

4 kommentarer:

  1. Skit också! varför är jag med i Viktväktarna för...kasnke kan ta paus för en dag och njuta av denna!

    SvaraRadera
  2. haha, men ni får väl extra points som ni kan använda till nåt gott en kväll? :) Hur som helst så va denna super god!:)

    SvaraRadera
  3. Gjorde kakan igår/idag. Suuupergott! Bjöd pojkvän, syster och far. Alla älskade den!
    Hade hallon på toppen istället för blåbär då jag e större fan av hallon.
    Tyvärr så köpte jag coops egna creme fraiche och vispade lätt ihop den med vaniljen vilket gjorde den väldigt flytande (antar att den inte var så flytande innan) Så det gled av toppen när jag tog bort kanten.
    Tack för receptet! =)

    SvaraRadera
  4. åh typiskt att den rann av! men tur att det smakade gott i alla fall :) om du gillar cheesecake så rekommenderar jag att du testar mitt andra recept med pepparkaksbotten nästa gång! mvh linnea

    SvaraRadera