Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 30 september 2016

Ugnsstekta mandeläpplen

Ett recept från Per Morbergs bok Morberg lagar husmanskost. Helt okej efterrätt, men inte jättemärkvärdig så jag känner att jag vill göra den igen..



4 portioner

4 äpplen
2 msk russin
1 msk äppelbrännvin eller calvados
50 g mandelmassa
1 msk smör
1 msk äggvita
1 msk smält smör

Garnering:
Rostad flagad mandel

Lägg russinen i äppelbrännvinet och låt stå i 30 minuter. Värm ugnen till 200 grader. Dela äpplena mitt itu, runt magen. Gröp ur kärnhuset och lägg dem med snittytan upp på ett ugnssäkert fat. Rör ihop mandelmassa, smör och äggvita. Blanda ner russinen. Fyll groparna i äpplena med smeten. Pensla kanterna med smält smör. Ställ in äpplena i ugnen och grädda dem 20-30 minuter tills de är mjuka och har fått färg. Strö över mandeln och servera med vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar