Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 30 september 2016

Katrinplommonsufflé

Ett recept från Per Morbergs bok Morberg lagar husmanskost.
En väldigt "vuxen" smak. Inte särskilt sött, och så sprit smaken.. gick ju att äta, men ingen favorit för min del. Kan tänka mig att detta är en typ av efterrätt som lite äldre personer uppskattar mer, min pappa och farfar skulle säkert gilla det!


4 portioner

175 g katrinplommon (ca 15 st)
1 dl vatten
8 sötmandlar
Rivet skal av 1/2 citron
1 msk konjak
4 äggvitor
1/2 dl strösocker

Värm ugnen till 150 grader (eller 175 grader för portionsformar). Lägg katrinplommonen i vattnet i ca 10 minuter. Ta upp dem och hacka dem fint. Hacka sötmandlarna och blanda dem med katrinplommonen, citronskal och konjak. Vispa äggvitorna till fast skum och tillsätt sockret, lite i taget, under fortsatt vispning. Tillsätt sedan katrinplommonblandningen, också lite i taget, under vispning. Häll smeten i en smord och sockrad ugnsform (eller i portionsformar) och grädda sufflén i ca 30 minuter (portionsformar i 15-20 minuter). OBS! Öppna inte ugnsluckan under gräddningen! Servera sufflén omedelbart med vispad eller ovispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar