Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 16 augusti 2016

Mannagrynspudding med saftsås

Ett recept från Per Morbergs bok Morberg lagar husmanskost. När jag berättade för en vän att jag skulle göra mannagrynspudding så svarade hon "åh det hade vi ibland på äldreboendet jag jobbade på förut" och det känns som en bra beskrivning av denna efterrätten... Enformig i smaken, inget tuggmotstånd. Nåt som äldre och sjuka har lätt för att äta... Tyvärr men det var nämligen en rätt så tråkig efterrätt om du frågar mig.


4-6 portioner

1 msk smör
1 liter mjölk
2 dl mannagryn
1/2 tsk salt
1 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 rivna bittermandlar
1 dl russin
1 ägg

Saftsås:
4 dl koncentrerad saft
2 dl vatten
1 1/2 msk potatismjöl

Värm ugnen till 200 grader. Smält smöret i en kastrull och häll på mjölken. Vispa i mannagrynen. Låt koka på svag värme i ca 5 minuter under ständig omrörning. Tillsätt salt, socker, vaniljsocker och bittermandel. Blanda ner russinen och ägget. Häll smeten i en ordentligt smord ugnsform och grädda puddingen i ca 30 minuter i nedre delen av ugnen. Låt svalna i formen. Servera puddingen med saftsås. 

Saftsås:
Blanda saft, vatten och potatismjöl i en kastrull. Låt koka upp under omrörning. Låt svalna och strö över lite socker så bildas det inte skinn på såsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar