Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 16 augusti 2016

Frasvåfflor

Ett recept från Per Morbergs bok Morberg lagar husmanskost. Inte för att jag har testat så rysligt många recept förut, men av de jag testat så var detta receptet helt klart det bästa! Riktigt frasiga och goda! Slår faktiskt de andra med hästlängder! 
När jag rörde ihop mjölet och mineralvattnet så blev det som en deg, trodde jag gjort fel då. Och det krävdes en hel del rörande för att lyckas blanda ut den med grädden, så ha lite tålamod. 


5-6 våfflor

3 dl vetemjöl
1,5 dl kolsyrat mineralvatten
3 dl vispgrädde
2 msk smält smör
+ smör till våffeljärnet

Tillbehör:
Strösocker, vispad grädde och hallonsylt 

Rör samman mjöl och mineralvatten. Vispa grädden och rör försiktigt ner den i smeten tillsammans med det smälta smöret. Hetta upp våffeljärnet och lägg i en klick smör. Grädda våfflorna ljusgula. Vänd våfflorna i socker och låt svalna på galler. Servera med sylt och vispad grädde. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar