Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 3 september 2013

Nötfylld filorulle

Ett recept ur Charlotta Malhotras bok Efterlängtade efterrätter. Såg lite torrt och tråkigt ut på bilden i receptboken, så har dragit mig lite för att testa detta receptet.. . Tyvärr stämde det också, med andra ord var detta ingen hit. 
Hoppade över pekannötter eftersom det inte fanns i affären när jag handlade, men har svårt att tro att det skulle ha gjort någon större skillnad om jag haft det...

8 port.

1 dl pinjenötter
1 dl pistagenötter
1 dl osaltade jordnötter
1 dl cashewnötter
(1 dl pekannötter)
1 dl flytande honung
1 citron
1 msk kanel
4 ark filodeg
½ dl matolja

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa alla nötter i en matberedare. Häll i honung och pressa i saften från citronen. Krydda med kanel. Rör ihop till en massa. Lägg ut dubbla ark filodeg på en plåt. Lägg en fuktad handuk över de andra två så länge. Klicka ut hälften av nötmassan på degen, rulla ihop som en rulltårta och skär i åtta bitar. Pensla med matolja. Gör likadant med de andra arken filodeg och resten av fyllningen. Grädda i ugnen i cirka 15 minuter. Servera med färsk frukt eller yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar