Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 22 augusti 2013

Carinas fisksoppa

Fick detta receptet för ganska så länge sen nu, men har inte blivit av att jag hunnit testa det förrän nu. Tyvärr ser bilden kanske inte så lockande ut... Min systemkamera är tillfälligt trasig, så blir ju inte så bra bilder utan den. Men jag lovar att soppan var god! Ska se till att få min kamera lagad inom snar framtid! 

6 personer

Soppan

5 morötter ca 200 g
1 gul lök ca 100 g
5 st potatisar ca 750 g
½ röd och ½ gul paprika ca 150 g
4 msk smör
2 vitlöksklyftor finhackade
2 msk tomatpure
2 msk thaisås (sweet chili)
2 ½ dl vitt vin
5 dl matlagningsgrädde
1 liter mjölk
5 msk hummerfond
3 msk fiskfond
1 msk dill
350 g torskfilé
300 g sejfilé
½ tsk salt

Saffransröra (Jag valde att utesluta saffran och tog gurkmeja istället )

2 ½ dl majonnäs
2 dl crême fraiche
2-3 pressade vitlöksklyftor
1 påse saffran 0,5 g
1 krm socker

Skala morötter, lök och potatis. Dela morötterna längs med och skär dem i bitar om 1,5 cm. Hacka löken och skär upp potatisen i samma storlek som morötterna. Tärna paprikan.

Smält smör, fräs morötterna tillsammans med vitlöken i 3-4 minuter på hög värme.

Sänk värmen och häll i potatisen, tomatpurén, thaisåsen och den hackade gula löken. Rör om hela tiden under 5 minuter.

Häll i 2 dl vitt vin, grädden och mjölken, koka upp och koka i 15 minuter. Tillsätt hummerfond och fiskfond, dill och paprika och koka ytterligare i 10 minuter.

Dela fisken i tärningar ca 3x3 cm. Ta bort kastrullen från plattan. Lägg ner fisken och tillsätt ½ dl vitt vin i kastrullen. Låt dra i 10-15 minuter. Smaka av med salt.

Blanda ingredienserna till saffransröran. (Denna röra tillsätter var och en efter tycke och smak).

Servera gärna varma vitlöksbaguetter med en god ost till - mums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar