Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 6 september 2013

Saftig plommonkaka

Ett recept ur Anna Bergenströms bok Nya Annas Mat. Första gången jag gjorde denna kakan var någon gång när jag gick på gymnasiet om jag inte minns helt fel.. God är den i alla fall! Perfekt om man har massor med plommon som man vill göra nåt gott på!

10 st plommon
100 g smält smör
3 ägg
2½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
lite florsocker att pudra över

Kärna ur plommonen och skär dem i fjärdedelar på längden. Ställ åt sidan. smörj generöst men bröa lätt en rund sockerkaksform, ca 22 cm i diameter. SMält smör och ställ åt sidan så länge. Värm ugnen till 175 grader. Lägg ut plommonen i prydliga cirklar (eller lite hur som helst) i botten av den smorda formen. Vispa ägg och socker tills det pöser, det tar minst 3 minuter med elvisp, ca 10 minuter om man vispar för hand. Tillsätt vetemjölet och rör sist ner det smälta, avsvalnade smöret. Häll försiktigt smeten över plommonbitarna i formen och grädda i ugnens nedre del i 35-45 minuter. Låt den färdiggräddade kakan svalna innan den stjälps ur sin form. Sikta över lite florsocker.

1 kommentar: