Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 8 september 2013

Rågbröd

Ett recept ur Anna Bergenströms bok Nya Annas Mat. Väldigt goda! 

50 g jäst (1 pkt)
2 tsk salt
6 dl ljummet vatten
6 dl rågmjöl
6 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Strö över saltet och slå över det ljumma vattnet. Låt det hela st 5-10 minuter och rör sedan om i bunken tills jästen är löst. Häll först i rågmjölet och sedan vetemjölet. Arbeta snabbt ihop degen med en trägaffel, degen blir rätt lös. Låt den jäsa i bunken ca 40 minuter. Ta sedan några tag i bunken igen med trägaffeln. Strö rejält med grovt rågmjöl på bakbordet och häll upp degen. Mjöla händerna också och "fös" ihop (knåda inte!) degen till något som liknar en limpa. Dela limpan i fyra bitar. Forma dem direkt på smorda plåtar - två brödkakor får plats på varje plåt. Brödkakorna behöver inte alls vara jämna. Platta till dem med handen. Jäs i 15-20 minuter. Grädda sedan bröden (mitt i ugnen) i 225 grader i 15-20 minuter.

1 kommentar:

  1. Här är receptet på fulkakorna. Kunde inte fota mitt skrivna recepy (dålig kamera i min mobil)

    SvaraRadera