Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 11 september 2013

Kladdkaka för mikro

Fick detta receptet av en läsare för ett tag sedan. Kul att testa göra nåt i mikron, det har jag aldrig gjort förut. Den blev god, men jag skulle beskriva den mer som en saftig sockerkaka än en kladdkaka. Enkelt och snabbt att göra också... Men vanlig kladdkaka är fortfarande bäst!

4 ägg
4,5 socker
200 g smör
4 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
3 msk kakao

konserverad frukt (annanas, mandariner, persikor)
lättvispad grädde eller vaniljglass

Rör socker och ägg (Vispa EJ). Smält smöret, rör ner det i socker och äggröran. Blanda vetemjöl, vaniljsocker och kakao och rör ner det i äggsmeten. Vispa EJ.

Använd det överblivna av smöret ii byttan du smält det i, till att smörja formen för glansigare kaka.

Sätt in allt i mikron på full effekt i 8-9 min. Låt stå i 5 minuter efter avslutad gräddning. Vänd upp på fat och låt vila under lock. Den torkar om man inte har lock över.

Servera med konserverad frukt, annanas, mandariner, persikor e.dyl. och vispad grädde. 

Om det blir kvar något av kakan till dagen efter, skär upp en bit på ett fat, sätt in i mikron i ett par sekunder och den är som nybakt.

TupperWares silikonform är kanon till det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar