Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 30 juni 2012

Kladdkaka - grundrecept

Ett recept från Mia Öhrns bok Fler kladdkakor. Perfekt kladdig och god!! Har haft ett annat recept av Anna Bergenström som jag alltid har kört på annars, men måste nog säga att detta var snäppet bättre! Det är nämligen lite mer av alla ingredienserna, så kladdkakan blir lite tjockare.. det gillar jag!
150 g smör
3 ägg
3 dl strösocker
3½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt

Smörj en form med ca 22 cm i diameter. Smält smöret. Vispa ägg och socker lätt och rör ner smöret. Blanda mjöl, kakao,vaniljsocker och salt och rör ner i äggsmeten. Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 200 grader i cirka 12 minuter. Servera med vispad grädde eller vaniljglass.

3 kommentarer:

  1. För 25 år sedan fick jag ett recept på kladdkaka av min bästa kompis. Igår var hon här och åt lunch och jag hade bakat just hennes kladdkaka. Vi kom att prata om receptet och jag gick och hämtade min receptbok. När jag läste igenom listan av ingredienser, för första gången på nästan lika lång tid som gått sedan jag skrev ned den, såg jag att det ska vara salt i kakan. Det har jag aldrig haft! Jag tog upp det med min kompis och hon sade att hon precis hade tänkt fråga om jag hade haft något salt i kakan :-D I eftermiddag ska jag baka kladdkaka igen och då ska jag se till att salta den. Och så ser jag fram emot en ny smakupplevelse.

    SvaraRadera
  2. egentligen är det ju lite konstigt att ha salt i söta efterrätter. Men jag tror att det ändå förstärker smaken lite på något sätt. Din kompis har i alla fall väldigt bra smaksinne som märkte att du inte haft i salt! Hoppas kladdkakan blir ändå godare nu när du kommer att ha salt i! mvh linnea

    SvaraRadera
  3. Saltet gjorde en avsevärd skillnad. Kakan var god utan salt men så otroligt mycket godare med salt.

    SvaraRadera