Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 10 juni 2012

Grillad fläskytterfilé med fetaostsås

Åkte en sväng till Dalarna med två kompisar... riktig idyll.Verkligen underbart att vara där, ville egentligen inte åka hem! 
Blev grillad fläskytterfilé i hemmagjord marinad med årets första färsk potatis och supergod fetaostsås, underbart gott! Skulle nog kunna säga att det här den ultimata grillkvällen, rekommenderar verkligen att strunta i köpa marinad och göra egen hemmagjord istället, och festaostsåsen är verkligen supergod. Onödigt att jämt köra på bearnaisesås. Men absolut bästa grilltipset är ju egentligen att man äter tillsammans med sina bästa vänner!
ca 4 port.
1 fläskytterfilé
½ dl soja
½ dl olivolja
1 pressad vitlöksklyfta
nymalen svartpeppar efter smak
½ hackad chili

Blanda samman ingredienserna och häll i en plastpåse tillsammans med köttet. Låt ligga och marineras i kylen i några timmar innan den ska grillas.

Kall Fetaostsås:
1 pkt fetaost
2 st pressade vitlöksklyftor
salt och peppar efter smak
1 liten burk med kärnfria kalamata oliver
ca ½-1 msk olivolja
2½ dl creme fraiche

Hacka oliverna i små bitar och mosa fetaosten med en gaffel. Blanda samman alla ingredienserna i en skål, smaka av med salt och peppar. Fler tips på goda kalla grillsåser.

2 kommentarer:

  1. Vilken rolig och spännande idé att testa en ny rätt nästan varje dag!

    SvaraRadera
  2. det är faktiskt väldigt kul kan jag lova, får testa många nya spännande saker som jag aldrig hade fått för mig att göra annars! verkligen variation på maten hemma hos mig :)mvh linnea

    SvaraRadera