Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 7 juni 2012

Hirokos kycklingvingar med kokt ägg

Ett tips från en klasskompis! Måste säga att jag var aningen skeptisk till detta receptet.. i alla fall att det skulle vara kokt ägg i.. Måste ändå säga att jag tycker att det blev gott. Men äggen kunde man faktiskt ha hoppat över!
Förresten så gjorde jag på kyckling klubbor istället för vingar, då det var slut på affären när jag handlade.. men det gick bra ändå!


kycklingvingar 12 st
hårdkokta ägg 4 st
chili 1st
ingefära (ca 2 cm-3 cm) 1st
vitlök 1st

Sås:
vatten 2 dl
vitt vin 1 dl
vitvins vinäger 1 dl
japansk sojasås 1 dl
socker 4 msk

Putsa kycklingvingarna, skala äggen. Blanda alla såsingredienser i en gryta. Lägg alla vingar och äggen i grytan. Koka upp innehållet och dra sedan ner värmen till medel. Puttra ca en halvtimme. Vänd vingarna och äggen ibland så att smaken blir jämt. När såsen har försvunnit är det klart. Servera med ris, kokt potatis eller som plockmat till öl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar