Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 18 juni 2012

Hirokos Le cake salé

Ett tips från en klasskamrat! Kändes lite udda när jag gjorde det, men måste säga att det faktiskt var gott. Smakade som pizzbullar ungefär. Gjorde i en ugnsform och sen skar i bitar, men så här i efterhand tror jag att det hade varit smidigare att göra dom i muffinsformar. Då är det ju bara att ta med så många man behöver när man ska ut på picknick!
Förresten, lägg märke till att jag har nytt vitt köksbord! :)

2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
en nypa salt
2 st ägg
1 dl mjölk
ca 1 dl (40 g) riven parmesanost
½ dl majonnäs
100 g rökt skinka
persilja (hackad) 10 g
rivet citronskal från 1 citron
citronsaft från 1/4 citron
ca 1 dl keso

Sätt ugnen på 180℃. Hacka skinkan i små bitar, ca 3 cm. Pressa citronsaft och riv citronskalet. Stek skinkan tills den blir lätt brunfärgad. Lägg skinkan i en skål och blanda med persilja, citronsaft och citronskal. Blanda ägg, mjöl, bakpulver och salt i en annan skål. Bland ner lite mjölk åt gången och lägg sedan ner ost och majonäs. Slå ner i smord form. Lägg skinka och keso på toppen. Gräddas i ugn 180℃.

Muffinsform (ca 6,5 cm) 10-15 min
 8×18×6 cm 30-40 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar