Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 31 oktober 2011

Plankstek

Min kära vän Sanna nämnde plankstek för ett tag sedan.. att jag inte har tänkt på det tidigare! Eller så har jag kanske gjort det, men medvetet valt bort att göra det, då jag inte har någon "planka".
Men nu när idéerna har sinat lite, så tänkte jag slå till.. hade planer på att gå ut i förrådet och såga till en planka.. haha nej inte på riktigt. Hade snarare planerat att fuska och bara lägga upp allt i en stor gratäng form istället. Men ibland så har även jag flyt! Råkade nämna (eller snarare skröt) för min granne att jag skulle göra plankstek med entrecote till middag.. och då smet han in i köket och trollade fram denna plankan till mig. Toppen! Jag har verkligen en bra granne!

Hur smakade det då?
Jag kan säga att jag verkligen njöt! Så himla gott! Matorgasm är mitt nya ord ! Har inte ätit entrecote på väldigt länge, så det var verkligen supergott. Helt klart denna dagens höjdpunkt.


2 portioner.
2 skivor entrecote på vardera cirka 150 gram
gröna bönor, frysta eller färska
2 skivor bacon
2 tomater
färska champinjoner
salladsblad till garnering
smör till stekning
salt och vitpeppar
potatismos

bearnaisesmör:
smör blandat med dragon, persilja och rödvinsvinäger

Börja med bönorna. Färska bönor måste förvällas, frysta kan man använda direkt. Lägg ut baconskivorna på arbetsbänken, placera 7–8 bönor på och rulla ihop. Snitta tomaterna i toppen och smöra dem lätt. Krydda gärna med salt och vitpeppar. Spritsa potatismos i vågrörelser längs två av plankans kanter. Se till att fördjupningen i plankan är fri. Där ska överbliven köttsaft samlas. Gropen är alltså ingen plats för tomaten eller andra tillbehör. Skiva och stek svampen. Krydda med salt och vitpeppar. Stek köttet cirka två minuter på vardera sidan. Bäst smakar det om köttet lyfts ur pannan när det börjar tränga upp köttsaft på ytan efter vändningen. Då är det fortfarande rosarött mot mitten. Placera tomaten och de baconrullade bönorna i kanten av potatismoset. Sätt in plankorna i 250 graders ugn. När moset fått fin färg tas plankorna ur ugnen. Lägg på kött och svampar. Sätt in plankorna någon halvminut till så allt blir riktigt hett.
Garnera med salladsblad och bearnaisesmör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar