Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 19 oktober 2011

Helens Lax- och räkbiffar med fetaost


Ett till tips från min kära klasskamrat! TACK!
Det var fräscht och gott, men ingen hit om du frågar mig.. sorry!
Men jag måste dock erkänna att jag fuskade lite, tog mig friheten att använda lite av dom 2 kilona gravad lax som jag fick förut.. plus att jag tog vanlig senap istället för senapspulver. Som sagt, jag är inte så överdrivet noga när det gäller att följa recept! Men det kan ju också vara därför det inte blev någon hit.

400 g laxfilé, skinn och benfri
300 g rensade djupfrysta räkor eller 500 g räkor med skal
1 liten rödlök
1 msk potatismjöl
2 ägg
1 tsk senapspulver
1 ½ tsk salt
2 krm citronpeppar
1 dl mellangrädde
1 dl hackad dill
2-3 msk smör

Fetaostsås:
1 liten röd paprika
150 g fetaost i bit
1 burk, 250 g kesella
1 msk honung

Tillbehör:
Kokt tagliatelle, gärna både gul och grön

Dela laxen i bitar. Spara några räkor till garnering, hacka resten grovt. Koka pastan. Kör lax, räkor och rödlöksbitar till färs i matberedaren. Tillsätt potatismjöl, ägg och kryddor. Späd med grädde till en smidig färs. Blanda ner dillen. Forma färsen till biffar. Stek dem i smör i ca 3 min på varje sida i en inte allt för het stekpanna. Dela paprikan i bitar. Lägg bitarna tillsammans med fetaost och kesella i matberedaren och kör till mos. Paprikan ger både färg och smak. Smaksätt såsen med lite honung. Servera biffarna med pastan och fetaostsåsen. Garnera med lite räkor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar