Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 18 augusti 2021

Lax teriyaki med mango och sjögräsnudlar

Hittade detta på recept.se, en sida jag upptäckte för inte så länge sen. Tyckte att detta lät gott, och lagom svårt för mig som sällan gör asiatiska rätter. Det blev förvånansvärt gott faktiskt, fräsch rätt. Men hoppade över korriandern och tog vanliga vita sesamfrön då det var det jag hade hemma.
(279 kcal) 4 portioner 1 förp sjögräsnudlar, 300 g 300 g laxfilé salt och vitpeppar 1 tsk rapsolja 1 tsk sesamolja ½ riven vitlöksklyfta 1 msk riven färsk ingefära ½ dl teriyakisås 1 msk ketjap manis 100 g edamamebönor, frysta 1 msk svarta eller vita sesamfrön ½ tärnad mango (lite färsk koriander) 1. Skölj sjögräsnudlarna och dela dem något med en sax. 2. Tärna laxen, salta och peppra. 3. Stek laxtärningarna i raps- och sesamolja med vitlök och ingefära någon minut. 4. Häll på teriyakisås och ketjap manis. 5. Tillsätt sjögräsnudlar och edamamebönor och låt allt bli varmt. 6. Strö på sesamfrön och toppa med mango och färsk koriander.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar