Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 17 augusti 2021

Dagnys kassler

Ett recept från köket.se Såg enkelt och gott ut på bilden men tyvärr så blev det inte så bra som jag hade föreställt mig. Kasslern gav inte direkt någon sky ifrån sig, så såsen blev ganska så smaklös. Något för rinnig blev den dessutom. Och tiden för kasslern räcker inte på långa vägar, den va knappt varm efter 20 minuter.
4 portioner 500 g kassler 1-2 krm malen svartpeppar pressgurka 1 dl ättiksprit 12 % 2 dl strösocker 2 dl vatten 1 gurka skysås 1 msk smör 2 msk vetemjöl 5 dl kycklingbuljong, varm 1 dl vispgrädde 2 msk av gurklagen sky från kasslern Till servering potatis, kokt morot, kokta persilja, hackad Pressgurka Blanda ättiksprit, socker och vatten i en skål, rör om tills sockret har löst sig. Skala och skiva gurkan tunt, lägg skivorna i lagen. Kassler Sätt ugnen på 175 grader. Ta bort nätet från kasslern, skär den i skivor och lägg dem i en smord, ugnsfast form, strö över peppar, täck med folie och värm i ugnen i ca 20 min, den ska bli genomvarm. Sås Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjöl, blanda och slå på kycklingbuljongen lite i taget, ca 1 dl åt gången, vispa hela tiden och låt koka ca 3 min. Tillsätt grädde, lag från gurkan och sky från kasslern. Koka upp igen, smaka av med salt och gurklag, tillsätt skyn från kasslern när den är klar. Servera kassler med sås, potatis, morötter och hackad persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar