Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 7 augusti 2021

Anka med apelsinsås

För ett tag sedan såg jag att de hade en hel anka på ICA så passade på att köpa en som jag la i frysen för att äta vid något speciellt tillfälle. Nu kom min pappa på besök förra veckan så då kände jag att det äntligen var dags. Blev supergott! Tyvärr blev skinnet inte så knaprigt som jag hade velat, men kände att det var för sent för att dra på grilleffekten när den redan var uppe i 72 grader. Vill ju inte att köttet ska bli torrt! Men tänk på att salmonella dör vid 70 grader, så känn med termometer på många ställen så att den har kommit upp i rätt temperatur!
ca 6 portioner 1 unganka, ca 2 kg 0,5 citron salt peppar Sås: 2,5 dl hönsbuljongtärning ca 2,5 dl apelsin, pressad arrowrot Till servering: apelsinklyftor, skinnfria kumminpotatis Sätt ugnen på 175°. Gnid in fågeln med citron, krydda väl med salt och peppar även inuti. Lägg ankan med ena sidan upp på galler över en långpanna. Blanda apelsin och buljong. Stek ankan mitt i ugnen 20 min och ös med buljongen. Vänd upp andra sidan och stek lika länge. Vänd den sist med bröstet upp och stek tills köttsaften vid låret är klar och inte röd. Sila stekskyn ner i en kastrull, skumma ytan. Tillsätt mer pressad apelsin om så behövs för mängden. Koka upp, smaka av kryddningen och red såsen med arrowrot utrörd i vatten. Dela fågeln i bitar. Slå en spegel av sås på tallrik, lägg på bitar av anka och garnera med apelsinklyftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar