Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 14 april 2021

Ugnsbakad torsk med persiljesås

Ett recept från Linas matkasse, lätt att göra och gott!



4 portioner

Ugnsbakad torsk:
600 g torskfilé 
2 msk olivolja 
1/2 tsk salt

Persiljesås: 
1/2 frp bladpersilja 
1 dl gräddfil
2 msk smör
1/2 msk vetemjöl
2 dl mjölk
1 dl vatten
1/2 tärning kycklingbuljong 
1 tsk honung
Salt
Svartpeppar 

Tillbehör:
900 g potatis
1 broccoli
250 g morötter 

Värm ugnen till 150°C (varmluft) eller 175°C (vanlig).
Koka potatis i lättsaltat vatten. Dela broccoli i buketter och skiva stammen tunt. Koka broccoli med potatisen ca 2 min mot slutet av koktiden.
Ugnsbakad torsk: Lägg torskfilé i en smord ugnsform och ringla över olivolja. Krydda med salt. Tillaga mitt i ugnen ca 18 min, tills torsken är klar.
Persiljesås: Finhacka bladpersilja. Smält smör i en liten kastrull. Vispa ner vetemjöl och fortsätt vispa i mjölk, vatten och smulad kycklingbuljong. Låt sjuda ca 3 min. Ta kastrullen från värmen och rör ner gräddfil, honung och finhackad persilja. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.
Skala och grovriv morötter.
Servera ugnsbakad torsk med nykokt potatis, persiljesås och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar