Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 13 november 2019

Wallenbergare med petits pois

Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. Wallenbergare är ju så gott! Men tyckte nog att smeten blev lite väl lös... men det gick att steka ändå, men det var på håret att det ens gick. Petit pois grejen var god men överkurs i onödan, dessutom tyckte jag att baconet tog över lite väl mycket smak. Tycker att man kan servera ärtorna som de bara är istället, det är gott i sin enkelhet.

4 portioner

500 g finmald ljus kalvfärs
6 äggulor
5 dl vispgrädde
Ströbröd till panering
Salt och peppar

Petit pois (små gröna ärtor)
2 dl små gröna ärtor
2 scharlottenlökar
4 skivor bacon eller rimmat sidfläsk
2-3 blad isbergssallad
Smör till stekning

Till servering:
Potatismos
Brynt smör
Rårörda lingon

Gör i ordning ingredienserna till petit pois: skala och hacka löken fint, skär fläsket i smala strimlor. Strimla salladen fint. Ställ åt sidan så länge.
Färsen blandas bäst i en matberedare. Alla ingredienser skall vara kylskåpskalla. Kör först färsen ca 1 min. med äggulorna och salt och peppar. Häll därefter i all grädde på en gång och kör ytterligare någon min. Skrapa kanterna noga med en slickepott så att allt kommer med. Sikta hälften av ströbrödet på en stor skärbräda. Forma fyra lika stora och ca 2 cm tjocka biffar ovanpå ströbrödet. Platta försiktigt ut dem med en stekspade som doppats i kallt vatten. När biffarna ser fina ut görs ett fint rutmönster med stekspaden. Sikta över resten av ströbrödet.
Smält smöret i två stekpannor. När det slutat fräsa, för mycket försiktigt över de ganska lösa biffarna till pannorna. Stek dem ca 3 min. på varje sida så att de får en gyllenbrun yta.
Låt löken svettas lite, lägg i fläsket och någon min. senare ärtorna. Smaka av med salt och peppar. Vänd sist i salladen.
Servera de rykande varma biffarna på ett stort, uppvärmt fat med petits pois vid sidan om, potatismos, brynt smör och rårörda lingon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar