Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 26 november 2019

Polka chocolate chunk cookies

Ett recept från boken Sweet Christmas av Leila Lindholm. Min sambo tyckte att de va supergoda, men jag blev inte lika imponerad. Tycker att de blev lite för knapriga och hårda för min smak, gillar mer när de är sega som chocolate chip cookies.



Ca 20 kakor

250 g mjukt smör
½ tsk flingsalt
1 dl strösocker
1 ½ dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker alt. 1 nypa vaniljpulver
2 tsk malen kanel
1 ekologiskt ägg
4 ½ dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
150 g mörk choklad, 70 %

2 nävar polkakarameller (eller grovt krossade polkagrisar)


1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
2. Vispa smör, salt, strösocker, farinsocker, vaniljsocker och kanel krämigt. Tillsätt ägget och vispa lite till.
3. Rör samman mjölet med bikarbonaten och tillsätt det till smörblandningen. Tillsätt grovt hackad choklad.
4. Forma degen till en rulle, plasta in och låt den vila i kylen någon timme.
5. Skär skivor av degen och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
6. Grovhacka polkagriskaramellernaoch tryck ner några i varje skiva.
7. Grädda kakorna tills de är gyllene, cirka 15 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar