Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 26 november 2019

Äppelmos

Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. Dåligt äppelår i år, så fick inte någon burk med äppelmos från min pappa. Då passade jag på att köpa ett par kilo äpplen och testade detta receptet. Men måste säga att min pappas äppelmos är mycket godare, detta är onödigt sött. Och varför tillsätta koncentrerad äpplejuice när man har en perfekt råvara som funkar bra som den är?


2 kg syrliga äpplen
800 g strösocker
3 dl konc. äppeljuice
Saften av 1 citron
Atamon eller natriumbensoat

Sätt ugnen på 100-125 grader. Skala äpplena och lägg dem hela i vatten med citronsaft i så att de inte mörknar. När allt är skalat, dela äpplena i kvartar, kärna ur och ta bort blomfnas och skaft.
Häll socker, äppeljuice och citronsaft i en stor gryta. Koka upp på svag värme och rör om då och då så att sockret smälter. Dela äpplena i mindre bitar och lägg ned bitarna i lagen. Låt koka på svag värme med lock 30-45 minuter beroende på hur fast äppelsort du valt. Rör då och då (äpplen bränns lätt).
Diska under tiden glasburkar med felfria lock noga och sätt in dem i ugnen för sterilisering minst 10 minuter.
Smaka av sötman på äppelmoset. Tillsätt konserveringsmedel. Själv tycker jag att det är godast om det finns kvar små bitar i det, men det är ju en smaksak. För ett fastare mos kan man byta ut hälften av sockret mot motsvarande mängd syltsocker. Minska då mängden konserveringsmedel, eftersom syltsocker innehåller både det och pektin.
Ös upp moset på heta burkar utan att spilla på kanterna, skruva genast på locken. Efter någon timme hörs ett tydligt knäpp från locken, vilket visar att det blivit en mycket hållbar inläggning, som inte kräver så svalt utrymme. Moset kan givetvis även frysas in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar