Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 18 november 2019

Kalvfrikadeller i currysås

Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. Bjöd över två kollegor på middag här om veckan och då passade jag på att testa detta receptet. Det var väldigt uppskattat av alla. Jag tyckte också att det var gott, men inte så pass att jag kommer att göra det igen.


4 portioner

600 g kalvfärs
1 gul lök
3 kokta potatisar
2 ägg
1/2 knippe hackad persilja
1 msk dijonsenap
Några droppar worcestersås
5 dl kalvbuljong
Salt och peppar

Currysås:
3 dl kalvbuljong
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1 äpple
1 msk currypulver av god kvalitet
2 msk smör
1 msk mjöl
1 dl äppelmust
2 dl vispgrädde
2-3 msk mango chutney
1 tsk saft av citron
Salt och peppar

Garnityr:
1 purjolök
2 röda och/eller gula morötter
1 näve haricotsverts
1 näve sockerärtor
1/2 knippe finskuren gräslök

Till servering:
Ris
Mango chutney

Värm kalvbuljongen i en rymlig kastrull.
Skala och finhacka löken till färsen. Pressa potatisen. Blanda alla ingredienser till färsen väl i en skål. Provstek ev. lite för att smaka av kryddningen. Forma runda eller ovala bullar av smeten och sjud dem 7-8 min. i buljongen tills de är genomkokta. Håll varmt. Fortsätt med currysåsen: skala och finhacka lök och vitlök. Kärna ur och skär äpplet i tärningar. Fräs curry, lök, vitlök och äpple i smör i en kastrull i några min. Pudra över mjölet. Späd med kalvbuljongen från frikadellkoket samt äppelmusten. Låt såsen småkoka ca 10 min. Rör ned grädde, mango chutney och citronsaft, sjud ytterligare ca 10 min. Smaka av med salt och peppar. Låt såsen koka någon min till och sila den därefter. Lägg ned kalvbullarna i såsen och låt småputtra ca 5 min. Tillred under tiden garnityret: skala och skär morötterna i tjocka slantar eller stavar. Ansa och skär purjolöken fint. Förväll grönsakerna i lättsaltat vatten. Lägg först i moroten, som tar längst tid. Smörslunga ev. grönsakerna. Servera kalvbullarna ovanpå garnityret med kokt ris och mango chutney.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar