Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 29 september 2018

Makaronilåda

Ett recept från boken Husmanskonster av Leif Mannerström. Enkelt att göra och gott!


4 portioner

4 dl makaroner

2 dl vatten

6 dl mjölk

1 tsk strösocker

Några riv på en muskotnöt

400 g hårdrökt sidfläsk

1 gul lök

1 knippe vårlök

Olja till stekning

3 dl riven lagrad grevéost  eller lagrad herrgårdsost

Ca 50 g smör

Äggstanning:

4 ägg

2 dl mjölk

2 dl vispgrädde

Salt och peppar

Till servering:

Ev. Lite brynt smör

Koka upp vattnet och mjölken i en rymlig kastrull. Koka makaronerna enligt koktid på paketet. Salta och peppra, sockra och ta några riv på en muskotnöt. Rör om och ställ åt sidan. Sätt ugnen på 200 grader. 

Skär fläsket i avlånga tärningar. Skala och finhacka löken. Skär vårlöken fint. Bryn fläsket i olja några minuter, tillsätt lök och vårlök och fräs ytterligare någon minut. Salta och peppra lätt. Smörj en stor ugnssäker form. Blanda makaronerna ordentligtmed fläsket och löken. Varva därefter makaroniblandningen och osten i formen. Avsluta med ett lager ost överst. Lägg  på några klickar smör. Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen och ringla det över formen. Peta lite med en sked så att det rinner ned i lådan. Grädda i mitten av ugnen ca 45 minuter eller tills den har fått en gyllenbrun färg. Täck ev. med aluminiumfolie i slutet av gräddningstiden. Kika lite med en gaffel att lådan är fast och fin ända ned i botten. Ställ fram formen rykande het på bordet, gärna med lite brynt smör.

1 kommentar:

  1. Boken om husmanskonster har jag jag i min ägo och har lagat alla nämnda rätter i denna bok.
    Och jag är mäkta imponerad av Leif Mannerströms, och speciellt denna utsökta makaronipudding.
    Tack Leif för denna underbara recept som förgyller tillvaron och som jag njuter av att tillaga 👍

    SvaraRadera