Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 19 september 2018

Gratinerad löksoppa

Ett recept från boken Mannerströms husmanskonster av Leif Mannerström. Första gången jag åt gratinerad löksoppa var faktiskt första gången som min sambo bjöd mig på middag. Kan erkänna att denna faktiskt va snäppet godare än den han bjöd på!


4 portioner

5-6 medelstora gula lökar

2 msk smör

1 dl torrt vitt vin

1 liter kycklingbuljong 

1 lagerblad

1/2 tsk mejram

Några timjankvistar

Salt och peppar

4 skivor dagsgammalt vitt bröd

2 dl lagrad ost, gärna Gruyère

Sätt ugnen på 250 grader med grillvärme. Skala löken och skiva den tunt. Hetta upp smöret i en gryta, fräs löken gyllenbrun under omrörning. Slå på vinet och buljongen, lägg ner ett lagerblad och mejram. Repa bladen från timjankvistarna och tillsätt dem (spara gärna ett par till garnering). Sjud soppan på svag värme 15-20 minuter tills löken mjuknar, smaka av med salt och peppar. Fiska upp lagerbladet och häll upp soppan i fyra ugnsfasta skålar. Rosta brödskivorna lätt och lägg dem i skålarna. Strö över riven ost och gratinera skålarna i ugnen tills osten bubblar och ytan är gyllenbrun. Garnera gärna med ett par kvistar timjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar