Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 9 juni 2016

Pavlova med jordgubbar och rabarber

Ett recept ur boken Jordgubbar och rabarber av Sandra Leigh Draznin. Bjöd mina kollegor på denna idag, men gjorde då en stor på dubbel sats. Den var god, men jag tycker att klassisk pavlova är godare.

4 port

Maränger:
2 äggvitor 
4 msk strösocker
4 msk farinsocker
1 tsk nypressad citronsaft
2 tsk majsstärkelse

Fyllning:
1,5 dl vispgrädde
1 port rabarberkompott
250 g (ca 0,5 liter) jordgubbar

Vispa äggvitorna styva. Vispa ner de bägge sockersorterna, lite åt gången, tills smeten är mycket tjock och glansig. Vispa ner citronsaft och majsstärkelse. Fördela med sked smeten till fyra runda kakor på bakplåtspappersklädd plåt, gör en fördjupning i mitten med skeden. Grädda marängerna mitt i 125 gradig varm ugn i ca 1,5 timme. Låt marängerna svalna och garnera dem precis före servering med rabarberkompott, jordgubbar och löst vispad grädde.

Rabarberkompott:

500 g rabarberstjälkar
1 vaniljstång
1,75 dl strösocker

Skölj rabarberstjälkarna och skär dem i bitar om 3-5 cm. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda rabarbern med socker, vaniljfrön och -stång i en ugnsfast form. Täck formen med aluminiumfolie och ställ den i mitten av ugnen i 200 grader, i 20-30 minuter, tills rabarbern är genomkokt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar