Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 17 maj 2015

Mustarda på aprikoser

Förra året fick jag en present med goda ostar och olika sorters marmelader. En utav marmeladerna va verkligen supergod! Det var med senap i. Hade aldrig ätit det förut och blev verkligen positivt överraskad! Sen har jag letat efter sån marmelad i många olika butiker.. 
Hittade nån variant på saluhallen i Stockholm, den va inte alls lika god tyvärr. Men jag fick reda på att sån marmelad kallas Mustarda. Så efter lite letande hittade jag detta receptet och testade att göra egen!

Vill du byta ut aprikoserna mot nån annan frukt så går det bra! Päron tillexempel, det är också gott.
Min variant blev lite rinnigare, men det är supergott med den starka senapssmaken ihop med det söta, perfekt till ost och kex!



3,5 dl strösocker
1 dl vatten
0,5 kg aprikoser

Sockerlag:
1 dl strösocker
0,75 dl vitvinsvinäger
0,75 dl senapspulver

1. Koka upp 3 1/2 dl socker med 1 dl vatten. Lägg i frukten som tvättats, skalats och eventuellt klyftats och låt koka på svag värme 20 minuter.
2. Vid sidan om gör du en sockerlag med 1 dl socker och 3/4 dl vitvinsvinäger. Koka upp lagen så att sockret smälter. Låt den svalna och rör sedan ner senapspulvret. Blanda ner frukten. Mostardan går att äta direkt, men blir bäst efter 1 dygn. Den håller sig flera månader i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar