Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 3 februari 2013

Mörk chokladcheesecake

Ett recept ur boken Himlagott med choklad och kladdkakor av Lotta Bäckström. Första gången jag gör cheesecake med choklad. Väldigt god!  Den var härligt krämig i fyllningen och perfekt krispig i kanten. Testa gärna detta receptet!


8-10 port.

400 g kakor, Maryland cookies, mörk choklad
100 g smör (rumstempererat)
200 g mörk choklad
400 g cream cheese
1 1/4 dl strösocker
1 msk mjöl
2 ägg
½ tsk salt

Mixa kakor och smör i en matberedare. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant kant (ca 24 cm i diameter). Smält chokladen i vattenbad. Blanda cream cheese, socker, mjöl, ägg och salt i en bunke. Rör ner den smälta chokladen. Häll chokladblandningen i formen. Baka i ugnen i 175 grader i 40-50 minuter tills smeten har stannat.

2 kommentarer:

  1. Men Linnea, varför gör du såhär mot mig? :S Nu blir jag tvungen att baka, ju...

    SvaraRadera
  2. haha :) lovar att du inte kommer att bli besviken! den var jättegod:) bjöd på den på praktiken, och den var väldigt uppskattad!

    SvaraRadera