Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 12 februari 2013

Anders kyckling med vildris

Anders lyckades locka till sig detta receptet från en kock för min skull, inte illa. Lurade sen hit Anders så han kunde få smaka också. Och gott var det! Verkligen! Har faktiskt aldrig gjort vildris förut, brukar jämt göra basmati eller jasminris, men det kommer det att bli ändring på nu! Dessutom kan jag säga att det var väldigt gott att ha i strimlad skinka i också, det var också nåt nytt för min del. Testa gärna detta receptet.

4 port.
1 rödlök
ca 400 g kycklingfilé
1 grön paprika
1 gul paprika
ca 100 g champinjoner
timjan
en halv flaska vit vin
2,5 dl vispgrädde
salt och peppar
1 msk honung
2 vitlöksklyftor
ca 100 g körsbärs tomater
1 pkt rökt skinka

Skiva rödlök och paprika i strimlor och lägg i det i en djup stekpanna med olivolja. Stek tills det blir färg och lägg till skivade champinjoner. Skär kycklingen i bitar och lägg ner i stekpannan med lök och peppar.Vänd på kycklingen då och då så du inte bränner kycklingen. Häll i vit vin och pressad vitlök. Hacka timjan och lägg i stekpannan. när hälften av vinet minskat så minska värmen och tillsätt vispgrädde(får inte koka). Tillsätt salt, peppar och honung. Låt det steka tills såsen minskat 1/3 del. Strimla skinkan och blanda till sist ner den. Koka ris med lite olivolja och lite salt och peppar. När riset är klart så låt det vila i 10 minuter. Tillsätt halva körsbärs tomater i riset. Toppa gärna allt med lite hackad färsk timjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar