Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 6 januari 2013

Kalops

Har testat att göra kalops en gång förut, men då blev det inte så lyckat. Nu blev det äntligen av igen, och denna gången blev det mycket bättre. Men tycker fortfarande att min styvmammas är den godaste av dom alla. Frågade vad hon gör, men det verkar inte vara någon skillnad.. kanske beror det på köttet? Ingen aning. La i alla fall i en extra buljongtärning, fast det inte stod i receptet. Men gott blev det i alla fall! Och mina gäster tyckte detsamma!



ca 4 port.

2 st morötter
600 gram nötkött, tex högrev eller grytbitar
2 st gula lökar
3 msk vetemjöl

4 dl vatten
1,5 tsk salt
10 st kryddpeppar, hel
3 st lagerblad

Skär köttet i mindre bitar, ca 3x3 cm. Skala och skiva löken. Bryn köttet och löken i smör, lite taget. Lägg efter hand över i en gryta. Strö över mjölet. Rör om så mjölet fördelar sig. Tillsätt vatten, salt, kryddpeppar och lagerblad. Låt kalopsen koka på svag värme under lock ca 2 timmar. Rör om då och då. Skala och skär morötterna i mindre bitar. Lägg ner dem när 30 min av koktiden återstår. Servera med kokt potatis och inlagda rödbetor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar