Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 8 januari 2013

Brownies med aprikoser och honungsinlagda pistaschnötter

Ett till recept ur Himlagott med choklad och kladdkakor av Lotta bäckström. Snart har jag testat mer än hälften av alla recepten i boken. Tyvärr kan jag säga att jag tyckte att dom här browniesen var lite torra och tråkiga. Kommer inte att göra dom igen. Tror nog att jag bjuder bort dom här till klassen, dom gillar det mesta!
100 g smör
100 g mörk choklad
1 dl torkade aprikoser
½ dl pistaschnötter
1 msk flytande honung
2 ägg
2 dl socker
1½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Smält smör och choklad i en kastrull på svag värme. Ställ åt sidan att svalna. Hacka aprikoser och pistaschnötter. Blanda nötterna med honungen. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret. Vänd ner honungsnötter och de hackade aprikoserna i smeten. Blanda sist ner det smälta chokladsmöret. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en liten långpanna eller ugnssäker form (20x30 cm). Grädda i 175 grader i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Låt kakan svalna lite och skär den i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar