Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 7 januari 2013

Chokladbiscotti med mandel och vit choklad

Ett recept ur Himlagott med choklad och kladdkakor av Lotta Bäckström. Egentligen tycker jag inte om biscotti, men hade lite långtråkig och kände att jag lika gärna kunde testa detta receptet för att sen ge bort biscottin. För tydligen tycker många andra att det är så himla gott. Själv tycker jag att dom är så torra och tråkiga. Äter mycket hellre en saftig kanelbulle!
100 g mörk choklad
100 g mandel
200 g mjöl
1½ dl kakao
1½ dl socker
3/4 tsk bakpulver
½ tsk salt
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
vetemjöl till utbakning
uppvispat ägg till gräddning
100 g vit choklad

Hacka chokladen. Skålla mandeln och rosta den sedan i en torr stekpanna. Blanda mjöl, kakao, socker, bakpulver, den hackade chokladen och salt i en mixer. Mixa tills allt är välblandat. Tillsätt därefter äggen och vanilsockret. Mixa snabbt ihop till en deg. grovhacka mandeln och lägg den tillsammans med lite mjöl på bakbordet. Häll upp degen och knåda in den hackade mandeln. Forma degen till tre rullar, tjocka som femkronor. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper. Pensla rullarna med uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen i 190 grader i ca 15 minuter  eller tills de fått en brun yta. Skär sedan upp sneda bitar medan rullarna fortfarande är varma. Låt dem kallna på ett galler. Smält den vita chokladen försiktigt i vattenbad och ringla över kakorna. Förvara chokladbiscottin torrt, i upp till 10 dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar